Τελικά, πόσα ήταν τα παραγόμενα σύμμεικτα του Δήμου Μαραθώνα το έτος 2022 και για πόσα χρεωθήκαμε όλοι εμείς οι Δημότες, το έτος αυτό ?

Σύμφωνα με το Ρεπορτάζ των Data Journalists και του κου Άρη Χατζηγεωργίου πληροφορούμαστε πως ο Δήμος Μαραθώνα πέφτει από τους 19.915 τόνους του 2020 στα σύμμεικτα απορρίμματα, στους 868 τόνους το 2022.
Από άρθρο του κου Αργύρη Δεμερτζή για το 2023 ο Δήμος Μαραθώνα πετυχαίνει ανακύκλωση 2,7%.

Τελικά, πόσα ήταν τα παραγόμενα σύμμεικτα του Δήμου Μαραθώνα το έτος 2022 και για πόσα χρεωθήκαμε όλοι εμείς οι Δημότες, το έτος αυτό ?

Δύο περιφερειακοί δήμοι, Μαραθώνα και Μεγαρέων εμφανίζονται σχεδόν χωρίς σκουπίδια. Ο Μαραθώνας πέφτει από τους 19.915 τόνους του 2020, στους 868 τόνους το 2022. Και τα Μέγαρα από τους 15.858 τόνους στους 850! Πρόκειται άραγε, για ρουσφέτι, προκειμένου η διπλή χρέωση να “πονέσει” λιγότερο;

Τι αληθεύει από όλα αυτά ?

Κ. ΓΚΙΚΑΣ

200 εκατομμύρια ευρώ η «μαύρη τρύπα» Πατούλη

  • Ο Ειδικός Σύνδεσμος της Περιφέρειας για τη διαχείριση των απορριμμάτων (ΕΔΣΝΑ) στον ισολογισμό για το 2022 παραδέχεται ζημία ύψους 38,1 εκατομμυρίων ευρώ, μόνο για το 2022!
  • Αγνόησαν τις προειδοποιήσεις 66 δημάρχων της Αττικής που έκρουαν των κώδωνα του κινδύνου για τα φαραωνικά προγράμματα Πατούλη για τα απορρίμματα.
  • Ο μακρύς κατάλογος των 135 απευθείας αναθέσεων μόνο για τα έτη 2022 και 2023 ύψους 3.904.859,47 ευρώ με υπογραφή Πατούλη.
  • Πάρτι με φωτογραφικούς διαγωνισμούς και σπατάλες- ρεκόρ. Πέντε εκατ. ευρώ για απολύμανση, 6,93 εκατ. ευρώ για δύο ντουζίνες μελέτες.
  • Ακέφαλος ο ΕΣΔΝΑ. Ο διορισμένος από τον Χαρδαλιά, Μπάμπης Σιάτρας, ήταν ταυτόχρονα και Γενικός Διευθυντής στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ και ξόδευε περισσότερες ώρες στην Βουλή παρά στα γραφεία του ΕΔΣΝΑ.

Του Άρη Χατζηγεωργίου

Μια «μαύρη τρύπα» ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ προσπαθεί επιμελώς να κρύψει η κυβέρνηση στα σκουπίδια της Αττικής. Ο Ειδικός Σύνδεσμος της Περιφέρειας για την διαχείριση των απορριμμάτων ΕΔΣΝΑ κατάφερε μόλις πριν λίγες ημέρες, μέσα στον Απρίλιο του 2024, να δημοσιεύσει ισολογισμό για το 2022 όπου παραδέχεται επίσημα ζημία ύψους 38,1 εκατομμυρίων ευρώ. Όμως αυτό είναι μόνο μικρό μέρος του ανοίγματος που αφήνει πίσω της η διοίκηση του Γιώργου Πατούλη, καθώς προστίθενται ποσά που παρακράτησε ο φορέας ενώ δεν του ανήκαν, αλλά και ένα πλήθος συμβάσεων που δεν έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Η κυβέρνηση που “έκοψε” πέρυσι τον Ιούλιο τον κ. Πατούλη από μια δεύτερη θητεία Περιφερειάρχη Αττικής με πρόσχημα «μια ζεϊμπεκιά», αναζητά τώρα τρόπο να συγκαλύψει το τεράστιο έλλειμμα, καθώς ήταν εκείνη που του παρείχε κάλυψη σε όλη τη διάρκεια της θητείας του. Ταυτόχρονα, ο νέος Περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς δείχνει αναποφάσιστος για το πώς θα διαχειριστεί το ζήτημα. Έχει μεν εξαγγείλει έλεγχο στα οικονομικά της Περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ από ορκωτούς λογιστές, αλλά οι διαδικασίες που ακολουθούνται ως τώρα μοιάζουν εξαιρετικά μακρόσυρτες.

(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Ενδεικτικό της αποτελμάτωσης που επικρατεί είναι από μόνο του το γεγονός ότι έξι μήνες μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου 2023, ο ΕΔΣΝΑ παραμένει ουσιαστικά χωρίς διοίκηση. Ο Ν. Χαρδαλιάς τοποθέτησε ως πρόεδρο του φορέα τον Μπάμπη Σιάτρα που εξελέγη μαζί του περιφερειακός σύμβουλος. Όμως, ο κ. Σιάτρας παρέμενε έως πρότινος ταυτόχρονα και Γενικός Διευθυντής στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας και ξόδευε περισσότερες ώρες στην Βουλή παρά στα γραφεία του ΕΔΣΝΑ.

Έτσι, ο ισολογισμός του 2022 εγκρίθηκε με χαρακτηριστική καθυστέρηση στις 11/4/2024 από ένα όργανο, την Εκτελεστική Επιτροπή (ΕΕ), στην οποία τα 5 από τα 7 μέλη εμφανίζονται με ιδιότητες που δεν ισχύουν πλέον, αλλά έληξαν με τις εκλογές του Οκτωβρίου 2023. Συγκεκριμένα, εμφανίζονται να ψηφίζουν ομόφωνα:

(pdf ΕΔΩ)

  • – Ο Ευάγγελος Μπουρνούς, ως Δήμαρχος Ραφήνας
  • – Ο Νίκος Χιωτάκης, ως Δημοτικός Σύμβουλος Κηφισιάς.
  • – Ο Δημήτρης Μπουραΐμης, ως Δημοτικός Σύμβουλος Φυλής
  • – Ο Ιωάννης Σμέρος, ως Περιφερειακός Σύμβουλος Ανατολικής Αττικής
  • – Ο Ελευθέριος Κοσμόπουλος, ως Αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Αττικής.

Οι παραπάνω ιδιότητες ίσχυαν από τις εκλογές του 2019 και με βάση αυτές τα συγκεκριμένα πρόσωπα είχαν οριστεί μέλη στην ΕΕ του ΕΔΣΝΑ που λειτούργησε στην διάρκεια της θητείας του Γ. Πατούλη. Όμως, ο Ευ. Μπουρνούς δεν επανεξελέγη το 2023 Δήμαρχος Ραφήνας, οι Ν. Χιωτάκης και Ε. Κοσμόπουλος εξελέγησαν περιφερειακοί σύμβουλοι, ο Δ. Μπουραΐμης δεν κατάφερε να εκλεγεί περιφερειακός σύμβουλος και ο Ι. Σμέρος ήταν υποψήφιος βουλευτής με το ΠΑΣΟΚ. Μόνον δύο από τα επτά μέλη έχουν ιδιότητες που ισχύουν, δηλαδή ο πρόεδρος Μπ. Σιάτρας και ο Δήμαρχος Φυλής Χρήστος Παππούς.

Η διαχείριση των απορριμμάτων μιας μεγαλούπολης είναι ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα καθώς αφορά την υγεία εκατομμυρίων κατοίκων. Ο ΕΔΣΝΑ λειτουργεί με την σημερινή του μορφή από το 2011, με τον νόμο του «Καλλικράτη». Οι κυβερνήσεις των πρώτων μνημονίων άφησαν τους 66 δήμους της Αττικής στον ρόλο εκείνου που πληρώνει για να θάβονται τα σκουπίδια του και έδωσαν την απόλυτη εξουσία στον εκλεγμένο περιφερειάρχη – υποτίθεται για να προχωρήσει με ταχύτερο ρυθμό ο σχεδιασμός και η υλοποίηση νέων έργων. Δεκατρία χρόνια αργότερα, τα στερεά απόβλητα της Αττικής, περίπου 1,8 εκατομμύρια τόνοι ετησίως, συνεχίζουν να θάβονται στην Φυλή καθώς η ανακύκλωση παραμένει καθηλωμένη σε πολύ μικρά ποσοστά.

ΠΟΡΕΙΑ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ


(ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI)

Παρά ταύτα, ο ΕΔΣΝΑ ως φορέας έχει εξασφαλισμένα έσοδα από τα τέλη που πληρώνουν οι δήμοι αφού πρώτα τα εισπράξουν από τους δημότες μέσω των λογαριασμών ηλεκτρισμού. Όλα τα προηγούμενα χρόνια, ο ΕΔΣΝΑ κατάφερνε όχι μόνο να καλύπτει τα έξοδά του, αλλά να δημιουργεί και ένα σημαντικό αποθεματικό. Ας δούμε πώς προκύπτει η κατάρρευση των οικονομικών του φορέα μέσα από τον πίνακα που συνοψίζει τα αποτελέσματα όπως δημοσιεύθηκαν στους Ισολογισμούς των ετών 2020, 2021 και 2022.

Έσοδα: Τα έσοδα (Κύκλος Εργασιών) κυμαίνονταν περίπου σταθερά τα έτη έως το 2021, μεταξύ 93 και 96 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2022 εμφανίζεται μια περίεργη εκτόξευση στα 130,3. Η προέλευση αυτής της εκτόξευσης θα μας απασχολήσει και παρακάτω.

Έξοδα: Τα έξοδα (Κόστος Πωληθέντων) ξεκίνησε από τα 85,8 εκατομμύρια το 2019, την χρονιά που η Περιφέρεια και ο ΕΔΣΝΑ παραδόθηκαν στον Γ. Πατούλη από την διοίκηση της Ρένας Δούρου. Την επόμενη χρονιά, αυξήθηκαν στα 104 εκατομμύρια, το 2021 στα 116,5 εκατ. και το 2022 βγήκαν 172,6 εκατομμύρια, διπλάσια δηλαδή από το 2019.

Αποτέλεσμα χρήσης: Το 2020 ήταν και η τελευταία χρονιά που ο ΕΔΣΝΑ είχε θετικό αποτέλεσμα χρήσης 1,8 εκατ. αλλά σε αυτό προστέθηκε το τεράστιο Υπόλοιπο Προηγούμενης Χρήσης των 34,6 εκατ. Έτσι, προέκυψε το 2020 πλεόνασμα 36,4 εκατομμυρίων. Αντίθετα, το 2022, το Αποτέλεσμα Χρήσης είναι αρνητικό, -38,1 εκατομμύρια, και με το Υπόλοιπο των 6,1 εκατ. προκύπτει, για πρώτη φορά τελικό Έλλειμμα -32 εκατομμυρίων ευρώ.

Παρακράτηση εσόδων

Προφανώς, από έναν Ισολογισμό είναι ανέφικτο να γίνουν αντιληπτές οι βαθύτερες αιτίες της κατάρρευσης. Αν εστιάσουμε στην παρουσίαση των Αποτελεσμάτων Χρήσης του 2022, μπορούμε να εντοπίσουμε απλώς κάποιες ενδείξεις:

⁃ Εδώ φαίνεται πιο καθαρά η αύξηση των εισπράξεων κατά 36 εκατομμύρια ευρώ. Πόθεν προέκυψαν αυτά δεν διευκρινίζεται αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται κατά το μεγαλύτερο μέρος για χρήματα που εισέπραξε ο ΕΔΣΝΑ από τους δήμους και τα οποία ωστόσο έπρεπε να τα αποδώσει στον Οργανισμό Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ).

Πρόκειται για έσοδα από το Περιβαλλοντικό Τέλος ή Τέλος Ταφής που εφαρμόζεται για να μειωθεί, υποτίθεται, το θάψιμο των σκουπιδιών σε χωματερές. Έως το 2021, οι δήμοι της Αττικής πλήρωναν 54 ευρώ για κάθε τόνο που έστελναν για θάψιμο στην Φυλή. Από το 2022, ξεκίνησε η επιβολή του πρόσθετου Τέλους Ταφής με 20 ευρώ ανά τόνο και αύξηση κατά 5 ευρώ τα επόμενα χρόνια. Το ποσό των 36 εκατομμυρίων ταιριάζει απόλυτα με την ποσότητα των 1,8 εκατομμυρίων τόνων που θάβονται. Όμως, το ποσό που πλήρωσαν οι δήμοι δεν αποδόθηκε στον ΕΟΑΝ, όπως προβλέπει ο νόμος για το Τέλος Ταφής και παρακρατήθηκε από τον ΕΔΣΝΑ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος αυτό το ποσό να βγει από τα ταμεία του ΕΔΣΝΑ. Είναι σαν μια επιχείρηση να έχει παρακρατήσει τον ΦΠΑ που εισέπραξε πουλώντας υπηρεσίες, μόνο που στην περίπτωση του ΕΔΣΝΑ δεν έχουν κινηθεί οι αυστηρότατες διαδικασίες που ισχύουν σε τέτοιες περιπτώσεις. Με βάση αυτή την «εκκρεμότητα», το άνοιγμα για τον ΕΔΣΝΑ δεν μένει στο έλλειμμα των 38,1 εκατομμυρίων αλλά προσεγγίζει τα 75 εκατομμύρια ευρώ. Και αυτό, πριν κλείσει το 2022.

⁃ Αυτό που ανιχνεύεται ακόμη πιο δύσκολα είναι η αύξηση των εξόδων κατά 56,1 εκατομμύρια, δηλαδή 48,1%, η οποία προκαλεί και το τελικό έλλειμμα παρά τα παρακρατημένα έσοδα. Βγάζει μάτι η αύξηση στα Έξοδα Δημοσίων Σχέσεων κατά 2322,54% αν και δεν δικαιολογεί το φούσκωμα των εξόδων. Ο κ. Πατούλης παραμένει «μετρ των δημοσίων σχέσεων», αλλά το κονδύλι των 3.383,638,95 ευρώ του 2022 (έναντι μόλις 139.631 το 2021), δεν μπορεί να αιτιολογήσει το άνοιγμα. Απλώς εντυπωσιάζει καθώς αφορά έναν φορέα που κατά βάση θάβει σκουπίδια.

Συμβάσεις χωρίς χρηματοδότηση

ΦΩΤΟ ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ//ΙΕΡΑ ΣΥΝΟΔΟΣ

Πηγές που γνωρίζουν τον χώρο των απορριμμάτων αποδίδουν την εμφανή οικονομική κατάρρευση του ΕΔΣΝΑ κυρίως στο γεγονός ότι η διοίκηση Πατούλη συνέχισε να αναλαμβάνει δεσμεύσεις, εξαγγέλλοντας διάφορα προγράμματα, χωρίς να έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από την κυβέρνηση. Η αποτύπωση αυτών των δεσμεύσεων, δεν εντοπίζεται σε οικονομικούς απολογισμούς αλλά έχει στο παρελθόν επισημανθεί ως μείζον πρόβλημα από τους 66 δημάρχους της Αττικής. Όργανο που εκπροσωπεί τους 66 δημάρχους είναι η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Αττικής (ΠΕΔΑ) όπου επίσης κυριαρχούν οι προερχόμενοι από την Νέα Δημοκρατία. Αυτό όμως δεν εμπόδισε την αρμόδια Επιτροπή Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Διαχείρισης Απορριμμάτων της ΠΕΔΑ να θέσει το δάκτυλο επί των τύπων των ήλων εδώ και χρόνια. Ας δούμε τι έχει επισημάνει στα πρακτικά των συνεδριάσεών της:

– Στις 8/11/2022 αναφέρει: «Ο ΕΔΣΝΑ, το τελευταίο διάστημα, έχει δαπανήσει σχεδόν 300 εκατ. ευρώ σε 13 διαγωνισμούς για την προμήθεια «εξοπλισμού για την υλοποίηση προγραμμάτων διαλογής στην πηγή», αλλά και για προμήθειες «κινητού εξοπλισμού για το πρόγραμμα συλλογής βιοαποβλήτων μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης». «Στους 8 διαγωνισμούς, συνολικού ύψους 190 εκατομμυρίων συμμετείχε μία μοναδική εταιρεία ενώ στους άλλους 5, ύψους 110 εκατομμυρίων, οι εταιρείες που συμμετείχαν εκτός από την τελική ανάδοχο, αποκλείστηκαν από τη διαδικασία για τυπικούς λόγους με αποτέλεσμα, σε δαπάνες σχεδόν 300 εκατ ευρώ, η συνολικά έκπτωση που επιτεύχθηκε να είναι μέσου ύψους 2,2 %. Σε ότι αφορά το υλικό και τα προγράμματα που δημοπρατήθηκαν, το σύνολο των μελών της επιτροπής συμφώνησε πως αποτελούν σπατάλη των χρημάτων των Δήμων καθώς ο εξοπλισμός είναι άστοχος και ακατάλληλος ενώ η μεθοδολογία εφαρμογής του προγράμματος είναι σε εντελώς λάθος κατεύθυνση με αποτέλεσμα η διαλογή στην πηγή και η συλλογή βιοαποβλήτων στους περισσότερους δήμους της Αττικής – όσους ακολουθούν τις κατευθύνσεις του ΕΔΣΝΑ – να είναι καταδικασμένα σε αποτυχία».

Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης και ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης (ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΣΤΟΛΗΣ / EUROKINISSI)

– Σε άλλη συνεδρίαση, στις 6/4/2021, εν μέσω πανδημίας, η Επιτροπή της ΠΕΔΑ εντοπίζει τεράστιες σπατάλες. Πέντε εκατομμύρια ευρώ για αναθέσεις απολύμανσης. Δέσμευση 6,93 εκατομμύριων, το 8% του προϋπολογισμού για αναθέσεις 24 μελετών. Ήταν τότε η εποχή που υποτίθεται πως θα ξεκινούσαν τα μεγάλα ΣΔΙΤ των Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων σε Σχιστό και Φυλή αλλά στο Γραμματικό με συνολικό προϋπολογισμό κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Οι διαγωνισμοί αυτοί παραμένουν σήμερα σε εκκρεμότητα αλλά οι δεσμεύσεις συνεχίζουν να ισχύουν. Ανέφεραν ακόμη οι δήμαρχοι για «σειρά διαγωνισμών και αναθέσεων», οι οποίοι μαζί με τις προαιρέσεις (επέκταση αντικειμένου) φθάνουν τα 447,8 εκατομμύρια ευρώ με στόχο να χρηματοδοτηθούν από τον ΕΔΣΝΑ αλλά «τα έξοδα να καλυφθούν κυρίως από τους δήμους». Στους διαγωνισμούς αυτούς περιλαμβάνονται: Προμήθεια εξοπλισμού για την Διαλογή στην Πηγή 223 εκατομμύρια, Δέκα ομάδες ζυγιστικών-Γωνιές ανακύκλωσης 112 εκατ., προμήθεια εξοπλισμού συλλογής βιοαποβλήτων (44 εκατ.), προμήθεια τοποθέτησης-ζύγισης-ταυτότητας κάδων (29 εκατ.), προμήθεια κάδων (4,7 εκατ.), συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού ανακύκλωσης (20,3 εκατ.), μετατροπή του Εργοστασίου Μηχανικής Ανακύκλωσης στην Φυλή σε «πράσινο εργοστάσιο» (129 εκατ.) κοκ. Υπερτιμολόγηση εντόπιζαν οι δήμαρχοι και στην προμήθεια των καφέ οχημάτων για την συλλογή των βιοαποβλήτων. Όπως ανέφεραν, το κόστος ανά όχημα από 219.000 ευρώ την περίοδο 2018-2019, ανεβαίνει τώρα στα 310.000 ευρώ για απόκτηση με λίζινγκ.

(ΓΡ. ΤΥΠΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ/EUROKINISSI)

– Στις 23/9/2021, η Επιτροπή της ΠΕΔΑ ασχολείται με την σύμβαση του ΕΔΣΝΑ για τον «εξευγενισμό» των υπολειμμάτων της ανακύκλωσης. Κατά το μεγαλύτερο μέρος η ανακύκλωση γίνεται μέσω των μπλε κάδων στους οποίους, όμως, συσσωρεύονται μεγάλες ποσότητες υλικών που δεν ανακυκλώνονται και πρέπει να θαφτούν με τα κοινά σκουπίδια στον ΧΥΤΑ. «Ο φορέας που χρηματοδοτούμε ως ΕΔΣΝΑ αλλά δεν μπορούμε και να διαχειριστούμε», λέει η Επιτροπή της ΠΕΔΑ, «θα πληρώσει 13.717.500 ευρώ την ερχόμενη 5ετία για να εκτρέψει από την ταφή στην πενταετία 90.000 τόνους υπολειμμάτων μπλε κάδου». «Δηλαδή 152 ευρώ ανά τόνο (συν ρεύμα και νερό πληρωμένο από τον ΕΔΣΝΑ), και ενώ ο Ανάδοχος θα παραλαμβάνει από τους Δήμους στην πόρτα του τα υλικά που θα προκύπτουν από το πρόγραμμα διαλογής στην πηγή του ΕΔΣΝΑ – έως 50.000 τόνους την 5ετία – και θα πληρώσει στον ΕΔΣΝΑ 10 ευρώ ανά τόνο, ενώ το κόστος κατανάλωσης ρεύματος και νερού θα βαρύνει επίσης το κοινό ταμείο των δήμων και ο ίδιος ο ανάδοχος θα εισπράξει μεσοσταθμικά 250 € ανά τόνο (μέσες τιμές ανακυκλώσιμων υλικών τελευταίας 10ετίας) και επιπλέον την επιδότηση από την ΕΕΑΑ (διαχειρίζεται τους μπλε κάδους). Ήτοι ο ΕΔΣΝΑ θα απολέσει έσοδα (μέσες τιμές ανακυκλώσιμων υλικών τελευταίας 10ετίας) περί τα 240×50.000 = 12.000.000 € στην 5ετία προς όφελος του Αναδόχου».

Βροχή απευθείας αναθέσεων

(pdf ΕΔΩ)

Στον λογαριασμό του… χάους που άφησε πίσω του ο Γ. Πατούλης προστίθεται ένας μακρύς κατάλογος απευθείας αναθέσεων δια πάσαν νόσον. Οι Data Journalists παραθέτουν έναν πίνακα με 135 τέτοιες αναθέσεις μόνο για τα έτη 2022 και 2023 και συνολικό κόστος 3.904.859,47 ευρώ. Προκύπτει δηλαδή ένας μέσος όρος κόστους ανά έργο που φθάνει στα 30.000 ευρώ, δηλαδή λίγο κάτω από το όριο για ανάθεση χωρίς να προηγηθεί κάποιος διαγωνισμός. Υπενθυμίζεται ότι το όριο αυτό ανέβηκε από την κυβέρνηση Μητσοτάκη στα 30.000 έναντι 20.000 που ίσχυε προηγουμένως.

Προφανώς μέσα σε αυτό το πλήθος των έργων θα υπάρχουν και κάποια που ήταν όντως απαραίτητο να γίνουν έτσι για λόγους επείγοντος ή μεγάλης εξειδίκευσης. Όμως, τα 24.500 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για «δημιουργία ραδιοφωνικού σποτ για θεατρική παράσταση με σκοπό την προώθηση της ανακύκλωσης», σαφώς παραπέμπουν σε σπατάλη, όταν μάλιστα υπάρχει οργανισμός για την ανακύκλωση αλλά και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας που μοιράζουν επίσης χρήματα για τέτοιους σκοπούς. Όσο για τις υπόλοιπες συμβάσεις, μια περιδιάβαση στους τίτλους των αντικειμένων θα λύσει πολλές απορίες για τα οικονομικά αποτελέσματα.

Οσμή συγκάλυψης

Η συγκάλυψη της οικονομικής κατάρρευσης δεν προκύπτει μόνο από την καθυστέρηση στην έγκριση των ισολογισμών και την αποφυγή τοποθέτησης διοίκησης στον ΕΔΣΝΑ. Στις 7/2/2024, αναρτάται στην Διαύγεια του ΕΔΣΝΑ το σχέδιο για τον Προϋπολογισμό του 2024 ο οποίος είχε εγκριθεί 70 μέρες νωρίτερα (29/11/23) από την Εκτελεστική Επιτροπή. Με έναν μαγικό τρόπο, ο προϋπολογισμός αυτός εμφανίζεται πλήρως ισοσκελισμένος με έσοδα-έξοδα 165.087.751,95 ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο προϋπολογισμός αυτός που στάλθηκε προς έγκριση στο Υπουργείο Εσωτερικών, παραμένει θαμμένος σε κάποιο συρτάρι καθώς υπηρεσιακοί παράγοντες αρνούνται να τον εγκρίνουν.

Διπλή Πληρωμή

Το Υπουργείο Εσωτερικών όμως, έκανε και ένα ακόμη ατόπημα. Με απόφασή του, στις 15/12/2023 πλήρωσε στον ΕΟΑΝ τα χρήματα που δεν απέδωσε ο ΕΔΣΝΑ από το Τέλος Ταφής του 2022! Με άλλα λόγια, για να μην αναγκάσει τον ΕΔΣΝΑ να εκταμιεύσει το ποσό των 36 εκατομμυρίων και να αφήσει απλήρωτους τους εργολάβους-προμηθευτές ή να αφήσει τα σκουπίδια άθαφτα, το Δημόσιο πλήρωσε, χρεώνοντας για δεύτερη φορά τους δήμους που είχαν ήδη πληρώσει. Πρόκειται για μια απόφαση που είχε σκοπό να «κλείσει τα στόματα» όσων διαμαρτύρονταν και να κερδίσει η κυβέρνηση χρόνο μέχρι να αποφασίσει πώς θα χειριστεί την κατάσταση.

Η απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών βρίθει περίεργων μεγεθών που παραπέμπουν σε μια «εξαφάνιση» σκουπιδιών από συγκεκριμένους δήμους. Οι Data Journalists αντιπαρέβαλαν τις ποσότητες απορριμμάτων που αναφέρει η υπουργική απόφαση του 2022, με τις ποσότητες ανά δήμο που είχε εγκρίνει ο ΕΔΣΝΑ για το 2020. Από την σύγκριση προκύπτει ότι οι 48 από τους 66 δήμους, εμφανίζουν μικρές αποκλίσεις στις ποσότητες – πράγμα που είναι φυσιολογικό καθώς η ανακύκλωση παραμένει γενικώς στα ίδια χαμηλά επίπεδα. Όμως:

– Δύο περιφερειακοί δήμοι, Μαραθώνα και Μεγαρέων εμφανίζονται σχεδόν χωρίς σκουπίδια. Ο Μαραθώνας πέφτει από τους 19.915 τόνους του 2020, στους 868 τόνους το 2022. Και τα Μέγαρα από τους 15.858 τόνους στους 850! Πρόκειται άραγε, για ρουσφέτι, προκειμένου η διπλή χρέωση να “πονέσει” λιγότερο;

– Τα παράδοξα συνεχίζονται όμως. Ο Άλιμος εμφανίζεται με μόλις 2.960 τόνους το 2022 (έναντι 22.424 τόνων το 2020) και ο δήμος Νίκαιας-Ρέντη με 8.288 τόνους έναντι 48.253 τόνων του 2020. Τέσσερις δήμοι (Αίγινα, Δάφνη-Υμηττός, Κερατσίνι-Δραπετσώνα, Κορυδαλλός) εμφανίζονται με μείωση σκουπιδιών κατά 75%! Άλλοι πέντε (Αγ. Δημήτριος, Ελευσίνα, Μαρκόπουλο, Πέραμα, Σαλαμίνα) δείχνουν μείωση 66% και άλλοι πέντε (Αιγάλεω, Καλλιθέα, Μοσχάτο-Ταύρος, Π. Φάληρο, Χαϊδάρι) μοιάζει να έχουν εξαφανίσει το 50% των απορριμμάτων τους.

Μεγέθυνση “τρύπας”

Με βάση τα ελάχιστα δεδομένα που είναι δημοσιευμένα, εκτιμάται ότι η εικόνα του 2022 θα επαναληφθεί το 2023 αλλά και το 2024 που ήδη πλησιάζει στο δεύτερο τετράμηνο. Εάν το 2022 κλείσει με άνοιγμα 75 εκατομμυρίων ευρώ, οι υποχρεώσεις που προκύπτουν από δεσμεύσεις θα οδηγήσουν σε νέα ελλείμματα. Ταυτόχρονα, το νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπει χρηματοδότηση έργων όπως συνέβαινε με τα προηγούμενα προγράμματα. Κάπως έτσι ορθώνεται ο εφιάλτης μιας συνολικής «μαύρης τρύπας» που θα αγγίξει τα 200 εκατομμύρια ευρώ πριν κλείσει το 2024.

Διαχειριστικός έλεγχος

Η διοίκηση Χαρδαλιά καλύπτεται έως τώρα από την απόφαση που έλαβε το Περιφερειακό Συμβούλιο στο τέλος Ιανουαρίου για γενικό διαχειριστικό έλεγχο στα πεπραγμένα της διοίκησης Πατούλη. Βάσει της απόφασης, ο έλεγχος θα γίνει από ορκωτούς λογιστές και θα αφορά τα οικονομικά έτη 2020-2023 τόσο για την Περιφέρεια Αττικής όσο και τον ΕΔΣΝΑ. Όπως ανακοινώθηκε τότε, τα αποτελέσματα του ελέγχου θα ανακοινωθούν τρεις μήνες μετά την περαίωσή του. Πότε, όμως θα επιτευχθεί αυτή η περαίωση ώστε να καλύπτει και το έτος 2023 όταν μόλις τώρα εγκρίθηκε ο ισολογισμός για το 2022; Θα προλάβει την πλήρη κατάρρευση, ειδικά στον ΕΔΣΝΑ που πρέπει να πληρώνει τις συμβάσεις στους εργολάβους για να μην σταματήσει το θάψιμο των απορριμμάτων; Θα αποφύγουν οι πολίτες της Αττικής κάποιο «χαράτσι» στα δημοτικά τέλη για να καλυφθεί η «μαύρη τρύπα»; Η κυβέρνηση μπορεί να μην θέλει να κρεμάσει στα μανταλάκια τον έως πρότινος εκλεκτό της Γ. Πατούλη φοβούμενη πως θα αποκαλυφθεί ίσως και η δική της συμμετοχή στις ατασθαλίες. Όσο για τις Εισαγγελικές και λοιπές ελεγκτικές αρχές όπως η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, θα αποφασίσουν κάποτε να ασχοληθούν και με τον θησαυρό που κρύφτηκε στα σκουπίδια;

Ανακύκλωση: οι επιδόσεις των Δήμων και ο λογαριασμός για τους δημότες τους

Του Αργύρη Δεμερτζή/

Στην τελική ευθεία προς τις δημοτικές εκλογές η Περιφέρεια ανάρτησε στο «Παρατηρητήριο Ανακύκλωσης» τις επιδόσεις των Δήμων της Αττικής στην ανακύκλωση για το 2023. Όσο πιο χαμηλό είναι το ποσοστό ανακύκλωσης που πετυχαίνει ο Δήμος τους, τόσο πιο βαθιά βάζουν το χέρι στην τσέπη τους οι δημότες, για να πληρώσουν συνολικό ποσό 17,5 εκατομμυρίων ευρώ, μέσω ανταποδοτικών τελών, που επιβαρύνονται οι Δήμοι από το τέλος ταφής των απορριμμάτων.

Η συνολική εικόνα για τις επιδόσεις των Δήμων της Αττικής στην ανακύκλωση είναι απογοητευτική. Ο μέσος όρος σε ποσοστό ανακύκλωσης που επιτυγχάνεται είναι μόλις 6,4%. Και από τους συνολικά 66 Δήμους της Αττικής οι 54 Δήμοι επιτυγχάνουν ποσοστό ανακύκλωσης κάτω από 10%.

Σημειώνεται ότι ο στόχος που έχει τεθεί από το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) έως το 2025 είναι ποσοστό ανακύκλωσης των αποβλήτων κατά 50%.

Παράλληλα με το τέλος ταφής, το οποίο ήδη εφαρμόζεται και επιβαρύνει τους δημότες ανάλογα με τις επιδόσεις του Δήμου τους στην ανακύκλωση, έρχεται και νέα επιβάρυνση, τελικώς για τους δημότες, αφού οι Δήμοι θα πληρώνουν και πρόστιμο «μη επίτευξης» των στόχων στην ανακύκλωση.

Αναξιοποίητος ακριβοπληρωμένος εξοπλισμός

Είναι εντυπωσιακό να αναφερθεί ότι μόνον τα βιοαπόβλητα συμβάλουν στην επίτευξη του στόχου του 50% κατά το ήμισυ, καθώς συμμετέχουν κατά 25% στην ανακύκλωση, που μπορεί να επιτυγχάνει ο κάθε Δήμος. Ωστόσο η μεγάλη πλειοψηφία των Δήμων της Αττικής εξακολουθεί να υστερεί και σε αυτό το ρεύμα της ανακύκλωσης.

Με χρήματα από το ΕΣΠΑ συνολικού ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ, τα τελευταία δύο χρόνια έχουν παραδοθεί από την Περιφέρεια Αττικής, συνολικά περί τους 35.000 καφέ κάδους και περισσότερα από 100 απορριμματοφόρα στους Δήμους της Αττικής, για να τα αξιοποιήσουν στη διαλογή στην πηγή και στην ανακύκλωση των απορριμμάτων. Όμως η ανταπόκριση είναι εξαιρετικά χαμηλή.

Ο ακριβοπληρωμένος και σύγχρονος εξοπλισμός που τους παραδόθηκε, συνήθως σε λαμπρές και μεγαλόστομες εκδηλώσεις, στους μισούς Δήμους της Αττικής παραμένει αναξιοποίητος στοιβαγμένος σε υπαίθριες αποθήκες και αμαξοστάσια.

Ο λογαριασμός των χαμηλών επιδόσεων για δημότες και επιχειρήσεις

Το αποτέλεσμα είναι από εφέτος οι δημότες και οι επιχειρήσεις να πληρώσουν ακριβά ανάλογα με την υστέρηση του Δήμου τους στην ανακύκλωση το τέλος ταφής, μέσω ανταποδοτικών τελών.

Με την επίτευξη ποσοστού ανακύκλωσης μόλις 6,4% έναντι 50% του στόχου, για συνολικά 700.000 τόνους αποβλήτων που δεν ανακυκλώθηκαν από τους Δήμους της Αττικής αλλά κατέληξαν στη χωματερή των σκουπιδιών, και με ισχύον τέλος ταφής 25 ευρώ ανά τόνο, ο συνολικός λογαριασμός είναι 17,5 εκατομμύρια ευρώ.

Σε τι αφορούν τα αποτελέσματα του Παρατηρητηρίου

Τα νέα αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Περιφέρεια Αττικής, στο «Παρατηρητήριο Ανακύκλωσης Αττικής» βάση των επίσημων στοιχείων του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) είναι τα επίσημα προσωρινά αποτελέσματα του τετραμήνου 2023 , δείχνουν τις πιο πρόσφατες επιδόσεις των Δήμων, και αφορούν στην Διαλογή στην πηγή η καθαρή ανάκτηση σε: ανακυκλώσιμα απορρίμματα από. Χαρτί, Πλαστικό, Μέταλλο, Γυαλί  και βιοαποβλητα : κουζίνας – πρασινοκλαδεματα.

Η πρώτη δεκάδα των Δήμων

Στην πρώτη δεκάδα των «πρωταθλητών» της ανακύκλωσης σύμφωνα με τα στοιχεία που αναρτήθηκαν στο  «Παρατηρητήριο Ανακύκλωσης Αττικής»  της Περιφέρειας Αττικής και του ΕΣΔΝΑΣ είναι οι Δήμοι: Βριλησσίων, Φιλοθέης-Ψυχικού, Γλυφάδας, Παλλήνης, Χαλανδρίου, Αλίμου, Αγίας Παρασκευής, Παπάγου-Χολαργού,  Μοσχάτου, Παλαιού Φαλήρου.

Γιατί αδικείται ο πρωτοπόρος Δήμος 3Β

Πρέπει να σημειωθεί ότι ο πίνακας της κατάταξης του «Παρατηρητηρίου Ανακύκλωσης Αττικής»  της Περιφέρειας Αττικής  είναι παραπλανητικός και αδικεί τουλάχιστον ως προς το σκέλος των εντυπώσεων το Δήμο Βούλας Βάρης Βουλιαγμένης, ο οποίος όλα τα τελευταία χρόνια είναι πρώτος ή μεταξύ των πρώτων Δήμων της Αττικής που επιτυγχάνει υψηλές επιδόσεις και πρωτοπορεί στην ανακύκλωση. Στο πίνακα του ΕΣΔΝΑ ο Δήμος 3Β εμφανίζεται σε χαμηλή κατάταξη, διότι έχει συνάψει σύμβαση και οδηγεί τα βιοαπόβλητα προς ανακύκλωση σε ιδιωτική μονάδα. Οι ποσότητες αυτές δεν καταγράφονται από τον ΕΣΔΝΑ στο «Παρατηρητήριο Ανακύκλωσης Αττικής», παρά μόνο  τα ανακυκλώσιμα υλικά,  οπότε τα στοιχεία για το Δήμο 3 Β είναι υποεκτιμημένα.

Επίσης ο Δήμος 3Β εφαρμόζει με επιτυχία προγράμματα επιβράβευσης της ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας, όπως το «Πληρώνω όσο Πετάω», «Κερδίζω όσο Διαχωρίζω»ανακύκλωσης των οργανικών βιοαποβλήτων κ.α., τα οποία αποτελούν πρότυπο για πολλούς άλλους Δήμους.

Το Παρατηρητήριο Ανακύκλωσης

Το Παρατηρητήριο Ανακύκλωσης ιδρύθηκε από την Περιφέρεια Αττικής, ώστε μέσα από την ιστοσελίδα του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ (recycleattica.gr),  να μπορεί ο καθένας μας να δει με μια ματιά από την οθόνη του υπολογιστή, του tablet ή του κινητού του:

-Ποια ποσοστά ανακύκλωσης έχει πετύχει ο κάθε Δήμος στα ανακυκλώσιμα υλικά και τα βιοαπόβλητα
-Πως τοποθετείται όσον αφορά τις επιδόσεις του, σε σχέση με άλλους παρόμοιους σε χαρακτηριστικά δήμους
-Ποια είναι η ετήσια απόδοση της ανακύκλωσης σε Δήμους και Περιφέρεια;
-Ποιες δράσεις υλοποιεί η Περιφέρεια Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ, για να βοηθήσει τους Δήμους και τους πολίτες να ανακυκλώνουν περισσότερο;
-Πως εξελίσσεται στο χρόνο η ανακύκλωση; Βελτιώνεται ή χειροτερεύει;
Και πόσο κοντά ή μακριά βρισκόμαστε μέρα με τη μέρα στην επίτευξη των στόχων που τίθενται σε εθνικό κι ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι επιδόσεις των Δήμων της Αττικής στην ανακύκλωση

ΔΗΜΟΣΔσΠ (%)
ΔΗΜΟΣ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ22,4%
ΔΗΜΟΣ ΦΙΛΟΘΕΗΣ – ΨΥΧΙΚΟΥ19,3%
ΔΗΜΟΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ16,9%
ΔΗΜΟΣ ΠΑΛΛΗΝΗΣ15,5%
ΔΗΜΟΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ15,4%
ΔΗΜΟΣ ΑΛΙΜΟΥ15,3%
ΔΗΜΟΣ ΑΓ.ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ15,2%
ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΓΟΥ – ΧΟΛΑΡΓΟΥ14,9%
ΔΗΜΟΣ ΜΟΣΧΑΤΟΥ – ΤΑΥΡΟΥ12,6%
ΔΗΜΟΣ Π. ΦΑΛΗΡΟΥ12,4%
ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ12,3%
ΔΗΜΟΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ11,8%
ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ11,4%
ΔΗΜΟΣ ΑΓ.ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ11,2%
ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ11,2%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ11,1%
ΔΗΜΟΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ – ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ10,8%
ΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ – ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ10,6%
ΔΗΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ10,5%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ9,9%
ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ – ΚΑΜΑΤΕΡΟΥ9,9%
ΔΗΜΟΣ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ9,8%
ΔΗΜΟΣ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ9,3%
ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΤΩΝ – ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ9,1%
ΔΗΜΟΣ ΑΓ.ΒΑΡΒΑΡΑΣ8,9%
ΔΗΜΟΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ8,9%
ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ8,9%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ8,4%
ΔΗΜΟΣ ΠΑΙΑΝΙΑΣ8,2%
ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ7,9%
ΔΗΜΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ – ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ7,3%
ΔΗΜΟΣ ΠΟΡΟΥ7,3%
ΔΗΜΟΣ Ν. ΙΩΝΙΑΣ7,3%
ΔΗΜΟΣ ΒΑΡΗΣ – ΒΟΥΛΑΣ – ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ7,1%
ΔΗΜΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ6,9%
ΔΗΜΟΣ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ – ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ6,9%
ΔΗΜΟΣ ΙΛΙΟΥ6,5%
ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΑΛΕΩ6,5%
ΔΗΜΟΣ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ – ΠΕΥΚΗΣ6,4%
ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ – ΑΓ. Ι. ΡΕΝΤΗ5,9%
ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ5,6%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ5,6%
ΔΗΜΟΣ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ5,4%
ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΙΝΑΣ5,2%
ΔΗΜΟΣ ΜΕΓΑΡΕΩΝ5,1%
ΔΗΜΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ5,1%
ΔΗΜΟΣ ΔΑΦΝΗΣ – ΥΜΗΤΤΟΥ5,0%
ΔΗΜΟΣ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ4,8%
ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ4,6%
ΔΗΜΟΣ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ4,6%
ΔΗΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ4,0%
ΔΗΜΟΣ ΑΧΑΡΝΩΝ3,9%
ΔΗΜΟΣ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ3,5%
ΔΗΜΟΣ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ3,3%
ΔΗΜΟΣ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ3,0%
ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΑ2,8%
ΔΗΜΟΣ ΜΑΝΔΡΑΣ – ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ2,8%
ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑ2,7%
ΔΗΜΟΣ ΦΥΛΗΣ2,4%
ΔΗΜΟΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ2,0%
ΔΗΜΟΣ ΩΡΩΠΟΥ1,9%
ΔΗΜΟΣ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ1,5%
ΔΗΜΟΣ ΑΓΚΙΣΤΡΙΟΥ0,0%
ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ0,0%
ΔΗΜΟΣ ΣΠΕΤΣΩΝ0,0%
ΔΗΜΟΣ ΥΔΡΑΣ0,0%
Γενικά Σύνολα Δήμων Περιφέρειας  Αττικής7,9%

Δημήτριος Σ. Δαμάσκος

· 

ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑ-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΩΝ (εισαγωγικό σημείωμα).
1/ ευχαριστώ εκ των προτέρων για την προσοχή σας
2/ τα μαύρα χάλια του δήμου Μαραθώνα περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα
3/ Οπως φαίνεται και στον πίνακα το συνολικό ετήσιο κόστος διαχείρισης απορριμμάτων του δήμου Μαραθώνα είναι γύρω στα 3.800.000 ευρώ (και αυτό είναι βάσει των στοιχείων που ανέφερε ο δήμος για το 2020 μέσα στο επίσημο κατατεθέν ΤΟΠΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ του 2020)
4/ Μέσα σε αυτά τα περ. 3.800.000 ευρώ είναι και η ετήσια χρέωση από τον ΕΔΣΝΑ για την χρήση των εγκαταστάσεων στην ΦΥΛΗ που είναι περίπου 1.000.000 ευρώ ετησίως.
Τα υπόλοιπα περίπου 2.800.000 ευρώ ετησίως είναι τα έξοδα λειτουργίας της υπηρεσίας απορριμμάτων για την συλλογή και την μεταφορά στην ΦΥΛΗ ή στο ΚΔΑΥ στο Κορωπί ( δηλ. μισθοί, καύσιμα, αμοιβές προς τρίτους, συντηρήσεις κ.ο.κ…. )
5/ Αυτά τα πρόσθετα 400.000 ευρώ ετησίως που ανέφερε η κα Μαυρομάτη σε πρόσφατη δημοσίευσή της, είναι τα χρήματα που θα γλύτωνε ο δήμος Μαραθώνα αν δεν ήταν τιμωρημένος (βάσει του σχ. νόμου) με το μέγιστο τέλος εισόδου στην ΦΥΛΗ των περ. 53 ευρώ ανά τόνο ενώ αν είχε μια καλή επίδοση στην ανακύκλωση, όπως τα ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ , θα πλήρωνε γύρω στα 32 ευρώ τον τόνο …. δηλαδή θα πλήρωνε στον ΕΔΣΝΑ κατά περ. 20 ευρώ λιγότερα ανά τόνο σύμμεικτων που στέλνει στην Φυλή…….και επειδή τα σύμμεικτά του είναι περίπου 20.000 τόνοι ετησίως θα είχε μια εξοικονόμηση 20.000 τόνοι (χ) 20 ευρώ/τόνο = 400.000 ευρώ τον χρόνο εξοικονόμηση στα δημοτικά τέλη από το σύνολο των περ. 3.700.000 ευρώ που πληρώνουμε σαν καλοί και πειθαρχημένοι δημότες.
6/ Ο πίνακας που σας παρέθεσα έχει πολλές ακόμα πληροφορίες που ευχομαι να είναι διακριτές σε πολλούς……μια απ όλες είναι ότι ο δήμος Μαραθώνα έχει συγκριτικά μεγάλη υπερ-επάρκεια εργαζομένων για να κάνει πολύ καλύτερη και οικονομικότερη διαχείριση. Η αναλογία στον δήμο Μαραθώνα είναι 389 κάτοικοι/εργαζόμενο ενώ ο μέσος όρος στην Π.Α. είναι 400 κάτοικοι/εργαζόμενο και στον δήμο Βριλησσίων 421 κάτοικοι/εργαζόμενο….κ.α. πολλά που θα χαρώ να ερωτηθώ και να απαντήσω αναλυτικά και με προτάσεις θεραπείας.
Τέλος, αυτού του είδους τις αναλύσεις θα έπρεπε να τις είχε κάνει το τεχνικό-επιστημονικό προσωπικό που έχει στην μισθοδοσία του ο δήμος ”μας” ….αντί γι αυτό προβαίνει ακόμα και σε εξώδικα (όπως προσφάτως εναντίον του κ. Κυριάκου Γκίκα) για να εκφοβίζονται οι πολίτες που αντιδρούν όταν δεν κάνουν σωστά την δουλειά τους ………πρέπει να προβληματίσει την κοινωνία το ερώτημα << τι είδους στήριξη έχουν για τέτοιες ενέργειες…?>> την στιγμή που κανονικά , οι φτωχές αλλά και εκ των αποτελεσμάτων επικίνδυνες επιδόσεις τους θα έπρεπε να είχαν απασχολήσει τις ελεγκτικές αρχές και σίγουρα ακόμα και το πειθαρχικό του ΤΕΕ. 

ΠΗΓΕΣ

Ανακύκλωση: οι επιδόσεις των Δήμων και ο λογαριασμός για τους δημότες τους